دمای بالا در طول دوره رویشی بر تولید میوه زیتون تأثیر منفی می گذارد!

خشکسالی زیتون پرورده شمالی در منطقه و دمای بالا در طول دوره رویشی نیز بر تولید میوه زیتون تأثیر منفی می گذارد و افزایش دما نیز باعث افزایش فعالیت فتوسنتزی می شود.

معمولاً آنزیم های دخیل در فتوسنتز از 30 درجه سانتیگراد به بعد شروع به دناتوره شدن می کنند و سرعت فتوسنتز کاهش می یابد. در دمای بالای 35 درجه سانتیگراد، روزنه ها شروع به بسته شدن می کنند، که تبادل گازها را برای فتوسنتز محدود می کند و در نتیجه بر رشد تأثیر منفی می گذارد [22،23].

در دمای 40 تا 45 درجه سانتی گراد، فتوسنتز به طور کامل متوقف می شود [24].

با توجه به این موضوع، زیتون پرورده شیشه ای کشت زیتون متعاقباً در منطقه جنوب شرقی آناتولی مشکل ساز است و تولید اقتصادی آن تنها در شرایط حاشیه ای انجام می شود [14].

افه و همکاران [25] اثرات دما بر ویژگی های فنولوژیکی و پومولوژیک ژنوتیپ های مختلف زیتون در ترکیه را مورد مطالعه قرار داده اند. این محققان دریافته اند که دمای بسیار بالا و پایین اثرات منفی بر رشد، کیفیت و عملکرد زیتون دارد.

دمای پایین باعث ریزش  بیش از حد برگ ها، ترک خوردن پوست و مرگ شاخه های ضخیم می شود، در حالی که دمای بالا باعث کاهش اندازه میوه زیتون می شود.

بارندگی: نیاز بارندگی سالانه برای مزارع زیتون پرورده سبزدشت زیتون بین 700 تا 850 میلی متر متغیر است. ورود باران های زمستانی و بهاری به خاک برای گلدهی خوب و افزایش میزان تولید میوه گل ها ارزشمند است [24].

در مناطق معتدل، درختان زیتون عموماً بزرگ با ساقه‌های بلند و قسمت‌های رویشی قوی هستند، به خصوص اگر بارندگی زیاد باشد یا آبیاری تابستانی ارائه شود [26].

اگر تنش آبی در دوره رشد اندام هوایی رخ دهد، رشد اندام هوایی کاهش می یابد [27،28] و اگر در زمان میوه دهی رخ دهد، میزان تولید زیتون نیز کاهش می یابد [29،30].

در مناطق دریای اژه، مرمره و جنوب شرقی آناتولی، زیتون پرورده ممتاز میزان بارندگی سالانه در مقایسه با مقادیر متوسط ​​مورد نیاز در مناطق پرورش زیتون کمتر است. با این حال، در برخی از مناطق دریای اژه جنوبی و مناطق مدیترانه بالاتر از حد متوسط ​​است.

توزیع فصلی بارش برای زیتون مهمتر از مقدار کل بارش است. در برخی از بخش های تابستان مدیترانه، بارندگی به طور کلی بسیار کم است، اما کل بارش سالانه نسبتا زیاد است.
تولید زیتون تحت تأثیر خشکسالی تابستان قرار می گیرد [14]. مناطق پرورش زیتون در ترکیه معمولاً در فصل بهار زمانی که زیتون جوانه ها، جوانه ها و گل های جدید تولید می کند، بارندگی کافی را دریافت می کند. به طور کلی در ماه های تابستان در تمام مناطق زیتون کاری کمبود آب مشاهده می شود.
  • منابع:
    1. An Overview of Olive Cultivation in Turkey
  • تبلیغات: 
    1. مقدار توصیه شده روزانه ویتامین c
    2. فواید روغن ماهی امگا 3 برای سلامتی مردان
    3. احتکار روغن موتور در انبارهای بزرگ تهران!
    4. تاریخچه انگشتر الماس