صادرات شکر سفید ایران به ترکیه

می دانید که صادرات شکر ایران به کدام یک از کشور های خاورمیانه صورت می پذیرد؟ آیا شکر سفید ایرانی را می توان به راحتی در بازار فروش کشور هایی همچون ترکیه یافت؟
هر چند ایران در لیست 20 کشور اصلی تولید کننده شکر در جهان قرار نگرفته است، اما میزان تولید شکر آن به حدی می باشد که هم بتواند پاسخگوی نیاز های بازار داخلی شکر بوده و هم بخشی از شکر تولیدی را برای صادرات به کشور های مختلف در نظر گیرد.
انصافا، شکر تولیدی ایران، جزو مرغوب ترین شکر های موجود در بازار جهانی است که خریداران بسیاری هم دارد. اغلب کشور های همسایه و همجوار از قبیل عراق، افغانستان، و کشور هایی نظیر ترکیه، از جمله خریداران شکر ایرانی در خاورمیانه هستند.
ایران تا چند سال گذشته، تنها شکر سفید را به بازار عرضه می کرد. اما چند وقتی است که کارخانه های تولیدی، اقدام به تهیه شکر قهوه ای هم کرده و تا حدودی توانسته اند نیاز بازار را تامین کنند تا دیگر لازم نباشد که شکر قهوه ای از کشور های خارجی و اروپایی به بازار داخلی ایران وارد گردد و هزینه های زیادی بابت واردات شکر قهوه ای پرداخت شود.

ویژگی شکر سفید ایران چیست؟

بر خلاف برخی از کشور ها که برای تولید شکر تنها از نیشکر استفاده می کنند، ایران از جمله کشور هایی است که تولید شکر به کمک گیاهانی از قبیل نیشکر و چغندرقند در آن صورت می پذیرد. البته به تازگی، گیاه استویا هم نقش زیادی در تولید شکر در ایران داشته است.
هر چند برخی کارخانه های تولید کننده شکر در ایران، از افزودنی ها و مواد شیمیایی در خط تولید شکر استفاده می کنند، اما از طرفی هم اکثر کارخانه ها، شکر را به روش استاندارد و با در نظر گرفتن تمامی عوامل بهداشتی تولید کرده و روانه بازار فروش می کنند. شرکت های نمونه اول، اقلیت کارخانه های تولیدی شکر در ایران را تشکیل می دهند و نمی توان دیگر کارخانه ها را با این مجموعه های تولیدی مقایسه کرد.
در ایران و به طور کلی در اکثر کشور های آسیایی، شکر سفید بیشتر مورد استفاده قرار گرفته و مصرف شکر قهوه ای چندان باب نشده است. با توجه به اینکه هر کشوری ممکن است به اندازه نیاز بازار، نتواند شکر تولید کند و یا اینکه مزارع کاشت نیشکر نداشته باشد، لازم است بخشی از شکر مورد نیاز بازار را از کشور های خارجی به بازار داخلی خود وارد نماید.
به همین دلیل است که کشور هایی از قبیل ترکیه، افغانستان، عراق و …، اقدام به واردات شکر ایران به بازار داخلی خود می کنند.
از ویژگی های شکر سفید ایران که سبب شده خریدار زیادی داشته باشد، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کاملا طبیعی
  • عاری از هرگونه مواد شیمیایی و افزودنی
  • تولید شده به روش های سنتی و مدرن
  • به کارگیری مواد اولیه مرغوب در خط تولید شکر ایران
  • در نظر گرفتن بهترین نوع بسته بندی

و … .

شکر سفید

صادرات شکر سفید به ترکیه

همانطور که در قبل توضیح داده شد، کشور های نظیر ترکیه ممکن است به صورت سالانه بخواهند تا نیاز شکر بازار داخلی شان را به کمک شکر ایران تامین کنند. به همین دلیل، ایران از جمله صادر کننده های شکر به کشور ترکیه می باشد.
صادرات شکر سفید و یا واردات آن به ایران، به هر میزان که شرکت بازرگانی مد نظر داشته باشد صورت نمی گیرد. بلکه تعرفه هایی هم برای صادرات شکر از ایران به کشور های مختلف وجود داشته و هم برای واردات شکر.
اگر تمایل دارید در رابطه با تعرفه صادرات شکر ایران به کشور های نظیر ترکیه اطلاعات کسب کنید، سایت های معتبر ایرانی می توانند شما را در این امر یاری کرده و اطلاعات بسیار موثقی در اختیار شما عزیزان قرار دهند.
اما در حالت کلی می توان گفت که صادرات شکر ایران و واردات شکر خارجی به بازار داخلی ایران، بسته به مسائلی از قبیل میزان عرضه، تقاضا و غیره می باشد که هر یک به نحوی می توانند بر صادرات و واردات شکر تاثیر بگذارند.
بستگی دارد که میزان تولید شکر در ایران به چه اندازه باشد. بر حسب این مقدار، تعرفه صادرات شکر به کشور های مختلفی نظیر ترکیه تعیین خواهد شد.
منبع: بازار قند و شکر ایران