مراحل تهیه و تولید شکر چغندر قند

مراحل تهیه شکر از چغندر قند، شبیه به مراحل تولید شکر از نیشکر می باشد؟ آیا می توانید به صورت مختصر، چکیده ای از خط تولید شکر را که از گیاه چغندر قند به دست می آید، توضیح دهید؟
چغندر قند، از جمله گیاهانی است که می تواند ماده اولیه مناسب برای تولید شکر محسوب شود. هر چند بیشتر دیده شده که شکر، قند و دیگر مشتقات به دست آمده از این شیرین کننده، از گیاه نیشکر به دست می آیند، اما چغندر قند هم می تواند نقش زیادی در صنعت تولید شکر ایفا کند.
مراحل تولید شکر از نیشکر، تفاوت هایی کلی با مراحل تولید شکر از چغندر قند دارد. به طور مختصر می توان گفت که شکر از نیشکر، به کمک حرارت و تحت فشار قرار گرفتن گیاه نیشکر به دست می آید. در صورتیکه مراحل تولید شکر از چغندر قند تا حدودی متفاوت بوده و پیرامون آن در ادامه بیشتر توضیح داده خواهد شد.

مراحل تولید شکر از چغندر قند

روش های متداولی برای تولید شکر از گیاهی همچون چغندر قند وجود دارد و از مرسوم ترین آن ها که امروزه در بیشتر کارخانه ها به منظور تولید شکر به کار گرفته می شود، می توان به روش آهک زنی اشاره کرد.
مراحل تولید شکر از چغندر قند، به اختصار و به ترتیب در بخش زیرین آماده است:

  1. خریداری چغندر قند به صورت عمده توسط کارخانه تولیدی
  2. سیلو کردن چغندر قند در انبار های مخصوص
  3. شست و شو و حذف گل و لای از سطح چغندر قند
  4. انتقال چغندر قند به بخش آسیاب و خلال کردن آن
  5. وارد شدن به دستگاه عصاره گیر و یا دیفوزیون
  6. با قرار گرفتن خلال های چغندر قند در معرض آب، عصاره آن گرفته شده و انتقال تفاله به بخش پرس
  7. حذف رسوب و ناخالصی های شکر چغندر قند در بخش رفیکاسیون
  8. جذب ناخالصی ها به ذرات آهک، سنگین شدن و رسوب آهک ها در شربت خام
  9. گرم شدن شربت و رد کردن آن از صافی های مخصوص
  10. رنگبری شدن شربت آماده شده در قسمت مشخص
  11. قرار گرفتن شربت تحت حرارت و پخت آن
  12. تهیه و تولید شکر چغندر قند

این بود خلاصه ای از مراحل تهیه شکر چغندر قند. افراد می توانند به منظور کسب آگاهی های بیشتر در خصوص خط تولید شکر از نیشکر و یا چغندر قند، سایت های دیگری را هم مطالعه کرده و اطلاعات جامع به دست آمده را در کنار هم قرار دهند تا به آگاهی های بیشتری در این زمینه دست پیدا کنند.

شکر چغندر قند

شکر نیشکر یا شکر چغندر قند؟

فرق نمی کند که در برنامه غذایی، شکر نیشکر را استفاده کنید یا شکر چغندر قند. تنها مسئله ای که باید مد نظر قرار گرفته شود، طبیعی و اصل بودن شکر می باشد. چرا که برخی از کارخانه های تولیدی، شکر چغندر قند و نیشکر را با دخالت مواد شیمیایی تولید کرده و در بخش رنگبری، از موادی همچون جوهر قند استفاده می کنند.
این ماده در بسیاری از کشور های پیشرفته از جمله آمریکا، غیر مجاز برای خوراکی معرفی شده و کارخانه هایی که در خط تولید شکر و قند خود از این ماده استفاده می کردند تعطیل شده اند. اما در ایران، هنوز هم کارخانه هایی هستند که از اینچنین موادی در تولید شکر استفاده کرده و محصولات خود را به راحتی در بازار فروش توزیع می کنند.
بهتر است پیش از خرید هر نوع شیرین کننده از قبیل شکر و دیگر مشتقات به دست آمده از آن، به جای توجه به قیمت شکر و هزینه ای که باید برای خرید آن پرداخت کنید، به کیفیت و مرغوبیت شکر توجه داشته باشید.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.